I don't belong here

Tre koncerter, én success (sandsynligvis)

Søndag aften blev der afholdt to kristne koncerter på dansk jord, og endnu en koncert afvikles på onsdag. Men det ser ud til, at kun én af de tre bliver en success (set på antallet af gæster). Hvorfor?

De to af koncerterne blev afholdt af den kristne koncertforening Glow Concerts (som undertegnede var medstifter af i 2003 og forlod igen i efteråret 2005). Den tredje koncert blev afholdet af pinsekirken Projekt Kirke i Hjørring.

Da Glow Concerts blev grundlagt, var det for at afholde flere kristne koncerter i Danmark på tværs af kirker og menigheder. Foreningen blev dog knyttet til Indre Mission (IM), da en række personer fra bestyrelsen var ansat der på daværende tidspunkt og de den vej igennem kunne trække på folk, foreninger og faciliteter rundt omkring i landet. Siden den gang har der været lidt udskiftning i bestyrelsen, og det virker til, at Glow Concerts er blevet en mere integreret del af Indre Mission og, desværre, knap så fokuseret på det tværkirkelige. Nogle af udspringerne fra Glow Concerts startede distributionsselskabet CMD og netværket Ahead (som bl.a. står bag billetsalgsportalen Ahead Tickets og musikbutikken Ahead Music) – sidstnævnte som en direkte konkurrent til det IM-ejede Refleks Musik (som i dag er lukket ned).

I starten benyttede Glow Concerts sig af Ahead Tickets til billetsalg, men på et tidspunkt er dette samarbejde ophørt. På den nye musikportal, Glow.dk (som foreningen siger er »Danmarks nye kristne musikportal«), henviser man heller ikke til Ahead Music til salg af musik men i stedet de mere kommercielle sites som CDON.com og iTunes (til deres fordel tæller dog, at de giver procenter af salg). Så fornemmer man en vis afstand mellem de to foretagender, Glow Concerts og Ahead?

Tilbage til koncerterne. Af de to søndagskoncerter blev Hillsong United-koncerten annonceret først og Leeland fulgte efter nogle dage efter. Det er rigtig ærgerligt, at der afholdes to kristne koncerter samme dag, da Danmark i den betragtning ikke er særlig stor. Men det kan jo desværre ske, når der er forskellige arrangører på banen. Jeg ser dog ikke koncerterne som konkurrenter, som det påpeges i gårsdagens artikel på Glow.dk: »… dobbeltkoncerten med Leeland og The Dawn søndag den 6. juni tabte slaget om publikum til […] Hillsong United«. En ærgerlig udmelding fra Glows side, da artiklen tydeligt tager Glows parti i stedet for at se objektivt på det (og i skrivende stund mangler Glow.dk stadig en anmeldelse af Hillsong United-koncerten). Denne artikel bekræfter lidt det, jeg frygtede med Glow, og som jeg nævnte længere oppe: at man er blevet for meget IM og for lidt tværkirkelig. Det handler ikke længere om at få budskabet ud på tværs af kirker, men om at få budskabet ud til de rigtige.

Ser man på antallet af gæster til koncerterne, var der en tydelig success: Hillsong United med omkring 3.300 deltagere, vor Leeland desværre kun trak 150. Men derfor kan Leeland jo sagtens have været en success, hvis de fremmødte har fået en god koncert og der blev rørt ved folk.

Den sidste koncert kan være svær at vide noget endegyldigt om endnu, da den først afholdes i morgen aften. Det er amerikanske Switchfoot, der spillede for fuldt hus i 2007 samme sted, som de spiller i morgen. Der er dog ikke udsolgt denne gang, og Glow Concerts, som er arrangøren, har måttet bide i det sure æble og bede »konkurrenten« om hjælp. I hvert fald kunne man fra scenen til Hillsong United i søndags høre, at der blev reklameret for koncerten samt at man kunne købe billetter til specialpris ved udgangen. Gad vide om Glow Concerts ville have reklameret for Hillsong United til deres koncerter, hvis situationen havde været omvendt?

Men for at opsummere, så tror jeg en af grundende til de mindre succesfulde deltagerantal til Glow Concerts’ koncerter skyldes, at man er blevet for indadvendt. Man har nok i sig selv, og dette bærer deres nye portal desværre også præg af. Og det er virkelig en skam, for kunne man formå at arbejde sammen på tværs af kirker, stridigheder, personlige slagsmål etc., kunne man virkelig stå stærkt og nå ud til mange.

08.06.2010 kl. 11:34 Snak lidt med     Trackback Tags, ,

10 har snakket med

 

Jeg er helt enig i at det ville give meget mere mening at lave en koncertforening tværkirkeligt. Det ville give en del fordele. Spørgsmålet er så bare om de fordele er større end fordelene ved at være en del af IM og kunne bruge de resourcer, det medfører(og samtidig forsøge at leve med de begrænsninger i form og tænkemåde, det giver, at arbejde under IM…)!?

Mht artiklen, så ved jeg ikke om jeg synes den specielt tager GLOW’s side. Glow tabte vitterligt kampen om publikum. Det er da ret objektivt. Også selvom koncerterne måske ikke havde helt det samme publikum.

Tror det er for tidligt at afskrive Switchfoot koncerten. Det kan kun blive en succes. i hvert fald for mig. :)

 

Jeg er generelt ret enig med Lars, men man skal nok være varsom med at sætte antallet af publikummer som succeskriterie. Men jeg fornemmer også at du er opmærksom på det. :)
Hvad angår glow.dk synes jeg det er en skam at man kun linker til CDON.com og Itunes, da det for det fleste danske bands ikke er dér salget foregår, man skulle hellere linke til bandets hjemmeside. Så favorisere glow.dk hverken CMD, Ahead m.fl.!
Jeg fornemmer desuden en tendens hos Glow til at nedprioritere danske kunstnere, hvilket efter min mening er en kæmpe fejl!
Men det er muligvis en følgevirkning af nedprioriteret tværkirkeligt arbejde!?

08.06.2010 kl. 19:34snak af Martin Nørgaard
 

Mikael: Jeg tror desværre at det, at Glow er en del af IM, er en hindring – hvis det bliver for IM’sk, ønsker frikirkefolk måske ikke at bakke op om foreningen, fordi de føler sig fremmede og »uvelkomne«: Glow vil gerne have deres penge men ikke samarbejde med dem.

Artiklen synes jeg stadig er formuleret forkert. Ja, Glow tabte om antallet af deltagere, men at kalde det en kamp provokerer mig grænseløst. Man må vel acceptere, at ikke alle er til samme stilarter og det derfor ikke er en konkurrence? Men jeg synes også problemet er, at der i denne artikel kun ses fra Glows side og skrives om Leeland – hvornår skrives der om Projekt Kirke og Hillsong? Hvis ikke man gør det, synes jeg der er et problem og en forfordeling på hjemmesiden (hvilket jo er naturligt nok, når man ser hvem afsenderen er – men det strider mod, at de vil være »Danmarks kristne musikportal«).

Håber, Switchfoot bliver godt – jeg kommer desværre ikke selv, men det skal nok blive en succes for jer, der kommer – uanset om der er udsolgt eller ej :)

Martin: Jep, succes er ikke nødvendigvis publikumsantallet – det var mest for at provokere lidt :)

Men jeg tror du har ret i tendensen med danske kunstnere. Hvorfor er det kun The Dawn, og hvorfor er det altid udenlandske kunstnere, der turneres med? Og godt set med henvisninger til bandsider i stedet for andre salgssider.

 

Tak for dit blogindlæg og dermed også for din kærlighed til kristen musik i Danmark og til/for GLOW. Fedt at du Lars peger på disse ting og dermed er med til at skærpe vores opmærksomhed på hvad det er vi vil i og med GLOW.

Jeg er, ikke underligt nok, helt på linje med Mikael, når han påpeger at det godt kan være en fordel at være tilknyttet IM. Når vi er tilknyttet en forening der har drevet mission i Danmark i snart 150 år, er det med til at sikre os som forening på den lange bane, hvorimod en forening hængt op udelukkende på personer, har det med at dø ud i takt med deres engagement. Det er selvfølgelig en overvejelse værd, om vi dermed bliver for indadvendte og om hvorvidt musikelskere fra andre kirkesamfund så vil støtte op om arbejdet, der har du klart en pointe. Vi mener dog stadigvæk at det klart er en fordel for GLOW og dermed også for kristen musik i Danmark at vi er en del af IM og desuden oplever jeg at IM gør meget for at støtte os og samtidig give os vide rammer til vores arbejde.

Mht. koncerterne er jeg da lidt ked af at du allerede her to dage efter Hillsong-koncerten har dømt musikportalen ud og for partisk, for sagen er en helt anden. Det havde klart været at foretrække at der samtidig med reportagen fra Leeland (som jeg personligt er lidt træt af, fordi jeg synes den stiller GLOW i et dårligt lys) også havde ligget en reportage fra Hillsong. Faktum er bare at ingen af de nuværende medarbejdere på GLOW.dk var til Hillsong-koncerten og derfor endnu ikke har kunnet skrive om den. Allerede søndag aften beder den ansvarlige for portalen Ahead om billeder fra koncerten og om deres kommentar, men har endnu ikke fået det – og så er det lidt svært at lave en reportage. :-)
Men ja, i fremtiden kunne det være fedt, hvis man dagen efter alle kristne koncerter i Danmark kunne læse en reportage på GLOW.dk og jeg ved også at det er ambitionen med portalen. Derfor hvis du/I kender nogen der kunne have lyst til at gå ind i den opgave ville det være fedt – i det hele taget har man i redaktionen brug for mange frivillige musikelskere fra hele kirkespektret, for at få en så bred profil som muligt, så GLOW.dk netop bliver Danmarks musikportal for kristen musik.

Når det kommer til salg af musik, så er visionen at gøre det så webbaseret som muligt og også så billigt som muligt for brugeren og derfor har vi valgt de to udbydere iTunes og CDON.com. Når vi så skal sælge CD’er til eksempelvis vores koncerter eller på Å-festival så har vi en udmærket samarbejdsaftale med CMD om at vi henter CD’er ved dem og dermed tjener vi begge på salget. Så når det ikke sker på portalen handler det udelukkende om at vi ikke kunne løse det billigt og brugevenligt nok.

Tak for jeres kærlighed for kristen musik i Danmark og for GLOW. Tak om I fortsat vil støtte vores arbejde med forbøn, deltagelse i koncerter og debat på GLOW.dk eller med ”hands-on” arbejde som frivillig for GLOW.

In Christ
Tonny D. Sørensen – Formand for GLOW

 

Tonny: Dejligt at få feedback fra dig. Jeg er enig med dig i, at en koncertforening bestående udelukkende af personer hurtigt kunne dø, medmindre denne gruppe er fx sammensat af én person fra hver kirke/forening, som ønsker at være med og som så har dne pågældende kirke/forening i ryggen. Det handler jo om musik og ikke om stridigheder (mange af de artister, der afholdes koncert med, er jo også »frikirkefolk«).

Mht. artiklen var jeg måske også hurtigt ude, men op til koncerterne har der udelukkende været fokus på de to Glow-koncerter (Hillsong United har dog været nævnt i koncertkalenderen og én nyhed før sitet gik i luften). »The Dawn« byder velkommen, Switchfoot siger hej – og så er det også kun de to bands, Glow afholder koncerter med, der er cd-anmeldelser af. Det er da naturligt, at man gerne vil promovere egne arrangementer, men det burde kun foregå via reklamer på sitet medmindre det var lige for alle mht. artikler og nyheder.

Du skriver, at ingen Glow-medarbejder var til Hillsong United – men burde man som portal så ikke have sikret sig en freelancer til at skrive en anmeldelse? På TJEKKER.dk havde vi ingen problemer med at få fribilletter til koncerterne, hvis man skrev om dem. Du skriver også, at I har brug for frivillige til portalen; det gør I ikke ret meget for at oplyse om derinde, og hvis man ville være med, hvad kan I så tilbyde af gulerod? Jeg må indrømme at hvis jeg var interesseret, ville jeg som minimum have mit navn på de ting, jeg skrev (hvilket I iflg. Thomas’ udtalelse på Facebook har fravalgt på nyheder).

Hvad angår musik, så virker det lidt som et halvdårligt argument. Hvorfor ikke støtte op om de initiativer, der er i Danmark omkring kristen musik? Der kunne da som minimun være en henvisning til Ahead Music som nr. 3 på listen. Så havde brugeren et valg om at købe det billigt på iTunes, en cd på CDON.com eller støtte en dansk virksomhed (cd’erne er i øvrigt dyrere hos CDON.com end hos Ahead Music, så den med at prisen er en faktor for jeres valg er ikke helt rigtig :).

 

Ja, det er fedt du byder ind i debatten Tonny!

Jeg vil mig fatte kort og stille et spørgsmål jeg længe har gået med. :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om Glow overhovedet har bevidst fokus på de danske kunstnere?
Jeg må desværre erkende at jeg ikke har det indtryk.
Jeg savner at se et synligt arbejde for udbredelse/opbakning af dansk kristen musik.
Der ér noget at komme efter der!

09.06.2010 kl. 22:58snak af Martin Nørgaard
 

Helt ærligt så har jeg svært ved at tro på at en koncertforening med medlemmer fra alle de forskellige kirker der findes i DK vil kunne blive enig om ret meget. De vil måske kunne blive enige om kunstnerne man skulle promovere, men det vil så også være det. GLOW ville i hvert tilfælde ikke have været hvor det er idag, hvis ikke man på et tidspunkt var blevet enige om linjen og hvilken vej man ville gå. Dette førte desværre til at nogle af initiativtagerne synes de var nød til at trække sig, fordi GLOW dermed bevægede sig væk fra deres vision på området, men det var for mig at se nødvendigt. Det fede ved denne debat er så at I kan hjælpe os med ikke at blive selvfede og eksklusive i de ting vi så foretager os nu.

Som I formentlig fornemmer (hvis I har læst reportagerne på GLOW.dk) så gik billetsalget omkring Leeland og Switchfoot ikke helt som forventet og derfor blev siden nok i starten “misbrugt” til at skabe noget PR for disse koncerter. Når der så eksempelvis ikke inden Hillsong har været megen fokus på denne koncert, skyldes det, det faktum, men også at vi ikke have modtaget noget fra arrangørene og derfor selv ville skulle opsøge det og det var ressourcerne ikke til på det givende tidspunkt.

Jeg kunne helt ærligt godt tænke mig at vi nu kunne trække en streg og sige det var det og at GLOW.dk havde nogle opstartsvanskeligheder og skulle lige finde sine ben og så ellers hjælpe med til at skabe den nye musikportal for kristen musik bl.a. ved at skabe god hype omkring siden.

Martin hvor er jeg enig med dig og jeg må også sige at det er en af mine kongstanker med mit engagement i GLOW. Vi skal på en eller anden måde støtte nye upcomming-bands og det gør vi bestemt ikke godt nok pt. Jeg synes personligt at et arrangement som Audio-showcase skulle genindføres, men det er jo vanskeligt når der ikke findes så mange bands (mig bekendt) og når tilslutningen til AS blev så lav at man måtte aflyse det til sidst. Men I må meget gerne bevise at jeg tager grueligt fejl. Har I en hel liste med gode upcommings, synes jeg bestemt at vi i GLOW skulle overveje at lave et lignende arrangement.

 

Man kunne jo lave en promo-tour for et par upcomings rundt i dk, kirker, missionshuse osv. 3-5 jobs.
Hver kunstner får en halv time.
…med mere…:-)

15.06.2010 kl. 21:00snak af Martin Nørgaard
 

Hej Silkjaer,

Jeg synes du har fat i nogle rigtig interessante punkter og er meget enig i din argumentation.

Glow er et superfedt initativ og arrangerer jævntligt fede events for kristne i danmark. Det provokerer mig dog at argumentet for at “holde” Glows drift indenfor IM’s arbejdsområde er at der kan trækkes på de kræfter der er rundt om i landet indenfor IM. Hvad med alle de kræfter der er indenfor frikirkenet?.. skal det være IM?!..

Vi er alle kristne, tror på den samme Gud, og ønsker at danskerne skal møde Ham. Hvorfor ikke være fælles om denne tro og benytte hinandens resourcer på tværs af frikirkerne (pinsekirken, apostolsk osv) og IndreMission ?

Der er ingen grund til at dele os op mere end højst nødvendigt – vi har trods alt samme mål.

Glow er fedt og præsenterer Danmark for kristne bands – vi kan nå langt længere sammen – lad os tænke i enhed og ikke i IM og resten af os.

 

Amen!

22.06.2010 kl. 16:50snak af Martin Nørgaard
Snak lidt med



Copyright 2002-2010 Silkjær. Alle rettigheder forbeholdt